Friday 30 September 2011

Shohreh's Story

داستان شهره: چطور ایران حقوق یک دانشجوی برتر را نقض می کند
ژنو، ۶ مهر ۱۳۹۰ (۲۸ سپتامبر ۲۰۱۱) - سرویس خبری جامعۀ جهانی بهائی


مانند بسیاری از جوانان در سراسر جهان، شهره روحانی با امید فراوان بر دسترسی به تحصیلات دانشگاهی مناسب پرورش یافت.

اما اکنون او با نظامی مواجه شده که گرچه در ظاهر به او وعدۀ دسترسی به فرصت ها را می دهد، اما ظالمانه طوری طراحی شده که مانع اخذ مدرک او و دیگر جوانان ایرانی شود.

خانم روحانی بهائی است و با توجه به این حقیقت که او از جمله بااستعدادترین دانشجویان ایران است، تجربه اش بسیار ظالمانه تر است؛ او در امتحان کنکور قبول شد و در رشتۀ زبان، رشتۀ انتخابی اش، رتبۀ ۱۵۱ را در سطح کشور کسب کرد. به بیان دیگر، نتیجۀ آزمونش او را در میان گروه بالای ٩٩ درصد از داوطلبان کنکور قرار می دهد.

خانم روحانی، که اهل شهر شمالی نوشهر در ایران است و از رتبۀ عالی اش به شوق آمده بود، برای انتخاب رشته از طریق آنلاین اقدام کرد. اما وقتی نتایج تقاضای ثبت نام آمد، او دریافت که مدارک ارسالی اش بر مبنای «نقص پرونده» رد شده است.

این عبارت در میان بهائیان جوان معروف است. اکنون سال هاست که این عبارت بارها به عنوان یکی از نیرنگ های مختلف برای جلوگیری از ثبت نام آنها، حتی اگر آزمون های ملّی دانشگاه را با موفقیت پشت سر گذارند، ظاهر شده است.

خانم روحانی بدون آن که ناامید شود، شجاعانه به دفتر منطقه ای که بر فرایند کنکور نظارت دارد رفت و از مقامات خواست مشکل را توضیح دهند.

او در نامه ای که اخیراً به چندین سازمان حقوق بشری ارسال کرد، گزارش داد: «به دلیل بهائی بودنِ شما این وضعیت پیش آمده.»

به او گفته شد: «چون شما بهائی هستید حق ورود به دانشگاه را ندارید.»

او تصمیم گرفت پروندۀ خود را یک مرحله پیش برد و سعی کرد وقت ملاقاتی با رئیس بخش گزینش بگیرد.

خانم روحانی گفت وقتی با این مسئول روبرو شده، وی صرفاً «ابراز تأسف» کرده «به من گفتند که هیچ کاری از دست شان بر نمی آید... اگر شما وارد دانشگاه هم بشوید پس از ۳ یا ۴ ترم» محروم از تحصیل می شوید.

خانم روحانی از او پرسید اگر او گفته بود مسلمان است، آیا نتایج متفاوت می شد.

به نوشتۀ خانم روحانی مسئول مربوطه گفت: «فایده ای ندارد، چون شما رو می شناسند خانواده شما را، همه بهائیان را وزارت اطلاعات از پیش شناسایی کرده است.»

او گفت: «به من گفتند که کلاً نتیجه ای نمی گیرم به هر جا که مراجعه کنم.»

تجربۀ شهره روحانی نیز برای هزاران بهائی در ایران که به خاطر دین از تحصیلات عالی محروم شده اند، داستان آشنایی است.

حتی کسانی که شانس می آورند و اجازۀ ورود می یابند، معمولاً طی دورۀ تحصیلات خود با اخراج مواجه می شوند. در ماه های اخیر، دو دانشجو از دانشگاه صنعتی اصفهان نیز به خاطر داشتن «نقص پرونده» از ثبت نام برای ترم آینده محروم شدند؛ یک بهائی که در دانشگاه کرمان در ادبیات انگلیسی تحصیل می کرد، اخراج شد؛ یک دانشجوی مهندسی پزشکی در دانشگاه سهند محروم از تحصیل شد و یک دانشجوی فیزیک دانشگاه مازندران پس از اتمام هشت ترم به عنوان دانشجوی نمونه و پس از پذیرش در یک دورۀ کارشناسی ارشد اخراج شد.

سه دهه محرومیت

ایران از زمان انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ همه نوع روشی به کار گرفته تا بهائیان را از ورود به دانشگاه محروم کند – ابتدا با اخراج همۀ آنها و سپس با تحمیل تحریم کامل بر دسترسی آنها به آموزش عالی.

در پاسخ به محکومیت بین المللی، حکومت ایران قوانین را در سال ۱۳۸۲ تغییر داد و اعلام کرد بهائیان اکنون می توانند در آزمون کنکور شرکت کنند. اما وقتی نزدیک به هزار بهائی با حسن نیت قدم پیش گذاشتند، به موانع تازه ای برخوردند.

ابتدا، در اعلام نتایج امتحانات، در بخش تبعیت دینی «اسلام» نوشته شده بود که برای بهائیان که طبق آموزۀ دین شان باید همواره، به ویژه دربارۀ اعتقادات دینی خود، حقیقت را بگویند، پذیرفتنی نبود.

سپس حکومت اشاره کرد که کلمۀ «اسلام» تنها به آزمون دینی ویژه ای اشاره دارد که هر داوطلب باید در کنکور جواب دهد. این امر به بهائیان اجازه می داد با آرامش وجدان برای تحصیلات عالیه تقاضای ثبت نام بدهند. آن گاه در اواسط دهۀ ۸۰، تعدادی از بهائیان با موفقیت وارد دانشگاه های مختلف سراسر کشور شدند – اما فقط این موضوع برای شان روشن شد که معمولاً به زودی پس از ثبت نام در دانشگاه اخراج می شوند.

برای مثال سرویس خبری رویترز در مارس ۲۰۰۷ گزارش داد که حدود ۷۰ دانشجوی بهائی در آن سال تحصیلی از دانشگاه های ایران اخراج شده اند. در آن گزارش از قول یک سخنگوی ناشناس عضو هیئت اعزامی ایران به سازمان ملل پاسخ آمده بود که «در ایران هیچ کس به خاطر دینش از تحصیل اخراج نشده است.»

پس از یک اعتراض بین المللی دیگر، ایران دوباره راهکارها را تغییر داد. بهائیانی که در کنکور شرکت می کردند، کم کم دریافتند که نتایج کنکور آنها اعلام نمی شود. وقتی برای گرفتن نتایج خود، به سایت ملّی مراجعه می کردند، بسیاری از آنها پیامی دریافت می کردند که اعلام می کرد «نقص پرونده» دارند. این امر آنها را در یک برزخ اداری قرار می داد.

«سیاست گذاری های غیر عادلانه و سرکوب گرانه»

جامعۀ جهانی بهائی در نامۀ سرگشاده ای که ماه گذشته به وزیر آموزش عالی ایران فرستاد، خواهان توقف «سیاست گذاری های غیر عادلانه و سرکوب گرانه»، که بهائیان و دیگر جوانان ایرانی را از دانشگاه محروم می کنند، شد.

این نامه به سخت گیری حکومت بر مؤسسۀ آموزش عالی بهائی (BIHE)، یک اقدام غیر رسمی جامعه و اداره شده توسط بهائیان به منظور آموزش به جوانان شان که از دانشگاه محروم هستند، نیز پرداخت. در خرداد، مأموران حکومتی به خانه های بیش از ۳۰ نفر مرتبط با مؤسسه یورش بردند و ۱۴ نفر از آنها را دستگیر کردند. هفت استاد این هفته مقابل دادگاه حاضر شده اند. ده ها نفر دیگر، از جمله دانشجویان، برای بازجویی احضار شده اند و همۀ این موارد تلاشی برای تعطیل کردن برنامه است.

در نامۀ سرگشاده، خطاب به کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، آمده است: «آن جناب به خوبی آگاهند که این اقدامات در راستای سیاست گذاری رسمی دولت و مبارزه ای سازمان یافته به منظور نابودی جامعۀ بهائی در مقام موجودیّتی زنده و پویا در آن مملکت بوده است.»
برای شهره روحانی و هم دینانش، مبارزه برای حق تحصیل ادامه دارد.

او در نامه اش به سازمان های حقوق بشری ابراز داشته که مایل است همه «بدانند حقوقم چقدر بی اساس نقض شده» ابراز داشته است.

نقل از: سرویس خبری جامعه جهانی بهائی



No comments: