Saturday 17 September 2011

Lawyer arrested

دستگیری وکیل مدرّسان بهائی در آستانه محاکمه آنها
ژنو، ۲۵ شهريور ۱۳۹۰ (۱۶ سپتامبر ۲۰۱۱) – سرویس خبری جامعه جهانی بهائی



هفت مدرس بهائی که در رابطه با يک برنامۂ آموزش عالی غيررسمی برای جوانان محروم از تحصيل بهائی زندنی شده‌اند.
(بالا از چپ به راست): محمود بادوام، رامين زيبائی، رياض سبحانی، فرهاد صدقی؛
(پائين از چپ به راست) نوشين خادم، کامران مرتضائی، و وحيد محمودی.

درحالی که تعدادی از بهائیان ایرانی به خاطر فراهم کردن امکان آموزش عالی به جوانان محروم از ورود به دانشگاه منتظر محاکمه هستند، خبر دستگیری وکیلی که برای دفاع از آنان آماده می شد، جامعه جهانی بهائی را نگران کرده است.

عبدالفتاح سلطانی – از اعضای ارشد گروه وکلای مدافع این زندانیان – شنبه گذشته دستگیر شد. آقای سلطانی همراه چهار وکیل دیگر از جمله شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، یکی از بنیان گذاران کانون مدافعان حقوق بشر است. اين کانون که در تهران مستقر است، در یورش پلیس در دی ۱۳۸۷ (دسامبر ۲۰۰۸) تعطیل شد.

عفو بین الملل در تقاضا از ایران برای آزادی فوری آقای سلطانی او را «یکی از شجاعترین مدافعان حقوق بشر در ایران...» توصیف کرده است.

دیان علائی، نماینده جامعه جهانی بهائی در سازمان ملل در ژنو، میگويد: «وکلای شجاع ایرانی یکی پس از دیگری احضار و سپس دستگیر و یا مجبور به ترک وطن خود میشوند.»

او ادامه داد: «ما عمیقاً از بازداشت آقای سلطانی نگران هستیم. انگیزه های مقامات ایرانی از این دستگیری، درست وقتی که انتظار محاکمه موکلانش می رود، دقیقاً چيست؟»

هفت بهائی هنوز در ارتباط با یک برنامه آموزشی غیر رسمی در زندان هستند، برنامه ای که در آن استادان بهائی – که توسط حکومت ایران از انجام مشاغل خود ممنوع شده اند– داوطلبانه خدمات خود را برای آموزش اعضای جوان جامعه که از آموزش عالی محروم هستند، ارائه میکنند.

اخیراً رسانه ها در ایران گزارش داده اند که این برنامه – معروف به مؤسسه آموزش عالی بهائی (BIHE) – غیر قانونی اعلام شده است.

مقامات ایرانی سه ماه پیش به خانه حدود ۳۹ نفر از مدیران، کارکنان و دانشجویان این مؤسسه یورش بردند. هفت نفری که هنوز در بازداشت به سر می برند محمود بادوام، نوشین خادم، وحید محمودی، کامران مرتضائی، فرهاد صدقی و رامین زیبایی هستند که همه در ۱ خرداد (۲۲ مه) دستگیر شدند و ریاض سبحانی که در ۲۴ خرداد (۱۴ ژوئن) دستگیر شد.

دیان علائی گفت: «بسیاری از افراد مرتبط با مؤسسه آموزش عالیِ بهائی دستگیر شده و مورد بازجویی قرار گرفته اند. بعضی زندانی و سپس آزاد شده اند. به علاوه این هفت نفر که در زندان هستند، چهار نفر دیگر مرتبط با مؤسسه نیز اوایل این هفته بازداشت شدند.»

به گفته او اثبات جزئیات اقدامات جاری عليه اين گروه دشوار است.

«ما هیچ گزارش رسمی از اتهامات مطرح شده علیه آنها، به جز اشاره ای به این که اتهامات بار دیگر به مسائل امنیت ملی مربوط هستند، دریافت نکرده ایم. وکیلان با وجود نهایت تلاش شان، تنها توانسته اند با سه نفر از بهائیانی که اکنون بازداشت هستند، ملاقات کنند.»

خانم علائی گفت: «ما از حکومت ها، سازمان ها و افراد خیرخواه در هر جا میخواهیم هر آنچه میتوانند برای بازداشتن ایران از ارتکاب یک اشتباه هولناک قضائی دیگر انجام دهند.»


نقل از: سرویس خبری جامعه جهانی بهائی

No comments: