Wednesday 18 May 2011

Three years in prison

در سه سال گذشته رهبران بهائی زندانی در ایران نماد ظلم به یک ملّت بوده اند
ژنو، ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۰ (۱۶ مه ۲۰۱۱) - سرویس خبری جامعه جهانی بهائی

همزمان با یادواره های سومین سالگرد دستگیری رهبران بهائی زندانی در ایران، در سراسر جهان بر بی عدالتی که شهروندان بی شمار این کشور با آن روبرو هستند، تمرکز شده است.

در پیام بیت العدل اعظم خطاب به بهائیان ایران، از این رهبران زندانی به عنوان مصداق بارز زندانیان وجدان یاد شده است. نامه همچنین از زنان و مردان ایرانی بسیاری صحبت می کند که پذیرفته اند به خاطر دفاع از آزادی و حقوق بشر با سختی ها روبرو شوند.

در گرد هم آیی هایی ویژه ای، از جمله در یک مهمانی در مقر کنگره آمريکا در واشنگتن دی سی، جلسۂ نيايشی در معبد بهائی سیدنی در استرالیا و جلسات دعایی که در عبادت گاه های بسیاری در سراسر هلند برگزار شد، از گرفتاری آنها یاد شد.

مهمانی در واشنگتن دی سی

در ایالات متحده، حدود سیصد نفر از کارکنان کنگره، نمایندگان گروه های حقوق بشری، فعالان رسانه و اعضای جامعه در ۱۲ مه در نشستی در ساختمان دفتر سنای هارت در واشنگتن شرکت کردند، در حالی که جمع بزرگي از سراسر دنیا در پخش مستقیم اینترنتی این رویداد حضور داشتند.

سناتور آمریکایی، مارک کرک، در یک مهمانی در واشنگتن دی سی، در ۱۲ مه ۲۰۱۱،
دربارۀ تلاش های قانونی اش برای حمایت از حقوق بشر مردم ایران سخن می گوید.
سناتور کرک اخیراً قطعنامه ای در محکوم کردن آزار دینی بهائیان در ایران، از جمله
زندانی بودن غیر قانونی هفت رهبر زندانی جامعۀ بهائی ایران، که مهمانی واشنگتن
به افتخار آنان برگزار می شد، ارائه کرد.

این رویداد به میزبانی سناتور آمریکایی، مارک کرک، برگزار شد که در آن سناتور از قطعنامه ای که اخیراً در محکوم کردن آزار بهائیان ارائه کرده بود، سخن گفت.

سناتور کرک گفت: «من روی شرایط بهائیان ایران بسیار تمرکز کرده ام. به ویژه درباره هفت رهبر بهائی، فکر می کنم لازم است نام های آنها را به خاطر بسپاریم.»

او افزود: «آنها به خاطر اتهامات بی اساس در حال گذراندن دوره های محکومیت ۲۰ ساله در زندان هستند و امروز من اینجا هستم، همان طور که ماه هاست چنین بوده، تا حمایت خود را از آنها نشان دهم و مهم تر از آن نام های تک تک آنها را به مردم آمریکا معرفی کنم.» او سپس نام های این هفت زندانی را با صدای بلند برای حاضران خواند.

فریبا کمال آبادی، جمال الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضائی، مهوش ثابت، بهروز توکلی و وحید تیزفهم که پیش تر اعضای یک گروه موقتی ملّی بودند که در رسیدگی به نیازهای جامعه ۳۰۰,۰۰۰ نفری بهائی کشور کمک می کردند.

پوستر تهیه شده توسط کمپین اتحاد برای ایران که همۀ روزهایی را که هفت رهبر بهائی ایران تا پایان سومین سال در زندان گذرانده اند، نشان می دهد. کمپین از حامیان خواسته است پوسترهای خود را که تعداد روزهای زندان را نشان می دهد، بسازند یا در حال نگه داشتن این پوستر آماده، عکس یا فیلم بگیرند.

هنگ ساز و تهیه کنندۀ برندۀ جایزۀ گرمی، کی سی پورتر، در حال اجرای قطعۀ تازۀ خود با عنوان یاران، که به هفت رهبر بهائی اختصاص داده شده، در یک مهمانی که ۱۲ مه ۲۰۱۱ در واشنگتن دی سی به افتخار اين زندانيان برگزار شد.

مهرزاد ممتحن، از بستگان زندانی بهائی، سعید رضائی، درحال دعا خواندن در نشست ویژه ای در معبد بهائی سیدنی در استرالیا. در اين برنامه که روز یکشنبه ۱۵ مه برگزار شد، قطعاتی از متون دینی مختلف دربارۀ عدالت خوانده شد.

گروه کر معبد بهائی سیدنی در حال اجرا در نشست ویژه ای به مناسبت سومین سالگرد دستگیری هفت رهبر بهائی ایران. در اين برنامه که روز یکشنبه ۱۵ مه برگزار شد، قطعاتی از متون دینی مختلف دربارۀ عدالت خوانده شد.


جانشین معاون وزیر خارجه آمریکا، کتلین فیتزپتریک، در مهمانی گفت در حالی که رشد و تحول و اصلاحات دموکراتیک در خاورمیانه در راه است، «مقامات ایرانی هنوز راهکارهای بی رحمانه سرکوب شهروندان خود را به کار می برند، حتی زمانی که معترضان مناطق دیگر را می ستایند...»

خانم فیتزپتریک گفت: «بهائیها و اقلیت های دینی دیگر... همچنان مورد دستگیری خودسرانه، آزار و احکام ناعادلانه قرار می گیرند. این شرایط، زندگیِ نه فقط اقلیت های دینی در ایران، بلکه همه ایرانیان را نمایش می دهد و ظلمی که به دست رهبران ايران بر ملت روا میشود را منعکس می کند.»

کنت ای باورز، منشی محفل روحانی ملّی بهائیان ایالات متحده، در سخنان خود اشاره کرد کسانی که «در زندان های ایران گرفتارند» فقط بهائیان نیستند، بلکه «وکیلانی را که جز دفاع از موکلان خود کاری نمی کنند، روزنامه نگارانی که سعی می کنند دسترسی عموم را به اطلاعات درست تضمین کنند، و دیگر کسانی مثل دانشجویان و وبلاگ نویسان را که نظام دیدگاه هایشان را در جهت حمايت ازسیاست های خود نمی بیند» نیز شامل می شود.

در سخنرانی های دیگر، مایکل گریم، نماینده آمریکایی، استقامت جامعه بهائی ایران را ستود؛ اوا لارو، بازیگر، داستان هایی از زندگی دو زن عضو اين گروه روايت کرد؛ و ایرج کمال آبادی، برادر فریبا کمال آبادی، سخنان پایانی را عنوان نمود.

کی سی پورتر، خواننده برنده جایزه گرَمی، قطعه تازه ای با عنوان یاران اجرا کرد که پس از فهمیدن شرایط زندان و شواهد گویای بی گناهی رهبران بهائی نوشته بود.

رویدادهای در استرالیا و هلند

بیش از ۵۰۰ نفر نیز یادبود سومین سالگرد را در نشست بین دینی ویژه ای با موضوع عدالت که دیروز در معبد بهائی سیدنی استرالیا برگزار شد، بر پا کردند. یکی از مهمانان ویژه حاضر، پروفسور عبد ملک، گردآورنده انجمن استرالیایی سازمان های دینی و یک مسیحی قبطی مصری، بود.

ناتالی مبینی کاشه، رئیس دفتر امور خارجی جامعه بهائی استرالیا گفت که دولت استرالیا نیز مانند دولت های بسیار دیگر در حمایت از این هفت رهبر بهائی – و در سطح گسترده تر، حقوق بشر در ایران – فعال بوده و صدای خود را بلند کرده است.

او در مهمانی برگزار شده در مرکز اطلاعات معبد گفت: «مهم است که ما به عنوان مردم به ابراز نگرانی خود ادامه دهیم تا دولت ایران بداند که جهان مراقب آنهاست.»

یکی از حاضران نیز مهرزاد ممتحن، از بستگان سعید رضائی، بود که از امیدی سخن گفت که زندانیان وقتی میفهمند افرادی کاملاً ناآشنا به فکر آنها هستند، حس می کنند.

در هلند، شب بيداری ها و گرد هم آیی های دعای دیگر به مناسبت این سالگرد در سراسر کشور برگزار شد. در آمستردام، دعاهای ویژه ای در کلیسای کاتولیک رومی سالواتور خوانده شد. در کلیسای ارتودوکس روسی شهر نام های هفت زندانی، همراه قربانیان مسیحی و یهودی آزار دینی در ایران، با صدای بلند خوانده شد.

یک کلیسای پروتستان در ولدهوون، جمعیت خواهران خیریه در هرتم و شری رام ماندیر هندو در ویچن نیز به یادواره ها پیوستند. در اوتراخت و هاگ، در کنیسه های یهودی دعاهایی خوانده شد.

آوراهام سوتندورپ، خاخام جامعه اصلاحات یهودی هاگ، گفت: «من از طریق دعا خواندن با آن افراد شجاع مرتبط می مانم. به این امید که همه دعاها با هم درِ آزادی را بگشاید.»

گروه حقوق بشری اتحاد برای ایران، یک کمپین پوسترسازی به راه انداخت که يادآور اين نکته است که تا ۱۴ مه، این هفت نفر ۷,۷۳۴ روز در زندان رنج برده اند. کمپین از حامیان می خواهد پوسترهای خود را که تعداد روزهای زندانی بودن را نشان می دهد بسازند یا در حال نگه داشتن پوستر آماده شده که در بالا تصویرش آمده، عکس یا فیلم بگیرند.

رویدادهای دیگری به مناسبت این سالگرد در سراسر جهان برنامه ریزی شده که از جمله آنها «کنسرت همبستگی» این چهارشنبه در دهلی نو هند خواهد بود.

نقل از: سرویس خبری جامعه جهانی بهائی

No comments: