Friday 24 February 2012

Iran's Human Rights Abuses Condemned at National Events

محکوم کردن نقض حقوق بشر در ایران در رویدادهای ملّی
واشنگتن، ایالات متّحدۀ آمریکا، ۲ اسفند ۱۳۹۰ (۲۱ فوریه ۲۰۱۲) - سرویس خبری جامعۀ جهانی بهائی



در رویدادهای ملّی که اخیراً در ایالات متّحده، بلغارستان و کانادا برگزار شد، اعتراض مداوم جهانی نسبت به ستم مقامات ایرانی به بهائیان بازتاب يافت.

در نشستی در ساختمان کنگرۀ ایالات متّحده در ۲۶ بهمن (۱۵ فوریه) حدود ۱۰۰ نفر از کارکنان کنگره، مأموران دفاتر آمریکایی و نمایندگان حقوق بشر و سازمانهای غیردولتی دینی حضور يافتند.

در این گردهمآئی برای جلب حمايت از مصوبۂ ۱۳۴ خانۀ نمایندگان و مصوبۂ ۸۰ سنا، که آزار بهائيان ايران، از جمله ۲۰ سال زندان برای هفت رهبر بهائی جامعه را محکوم میکند، بررسی‌هائی انجام شد. اين مصوبه‌ها در عين حال خواهان تحریمهایی علیه مقامات ایرانی هستند «که به صورت مستقیم مسئول نقض فاحش حقوق بشر در ایران، از جمله علیه جامعۀ بهائی، هستند.»

مایکل گریم، نمايندۂ نیویورک در اين نشست، گفت: «باید به حکومت ایران نشان بدهيم که ما آزار ناعادلانۀ بهائیان یا پیروان هر دینی یا هر شهروند ایرانی را تحمل نخواهيم کرد. وقت آن است که صدای خود را بلند کنیم و مردم را آگاه کنيم.»

هاوارد برمن، نمايندۂ کالیفرنیا و از اعضای ارشد کمسيون امور خارجه، مجموعه‌ای از بدرفتاری‌ها علیه بهائیان ایران را برشمرد و پرسید: «کدام نظام بیماری با شهروندان خود این چنین رفتار میکند؟»

فلیس گائر، عضو کمیسیون ایالات متّحده دربارۀ آزادی دینی بین‌الملل، به شيطانی جلوه دادن روشمند بهائیان به عنوان بخشی از یک تلاش برای «اطمینان از این که آنها دیگر وجود نخواهند داشت» پرداخت.

خانم گائر گفت: «ما از مردمی سخن میگوییم که نه فقط زندانی شده‌اند، بلکه به صورتی روشمند آنها را غیر از انسان جلوه داده‌اند. چرا و چگونه؟ با محروم کردن آنها از هستیشان، با محروم کردن آنها از حقوق اساسیشان، با محروم کردن آنها از حقّ آموزش، حقّ اشتغال، حقّ ازدواج، حقّ خاکسپاری مردگان، حقّ ارث، حقّ انسان بودن و زیستن به عنوان افراد انسانی.»

سخنرانی او دو روز پس از برگزاری نشست توجيهی مجمع نمايندگان کنگره برای حقوق بشر در ايران انجام شد. در آن نشست گزارش اخیر جامعۀ جهانی بهائی با عنوان تحریک به تنفّر: کمپین رسانهای ایران برای شيطانی جلوه دادن بهائیان نيز ارائه شد. این گزارش نشان میدهد که چگونه حکومت ایران به صورت روشمند از رسانه‌های تحت نظارت دولت برای نفرت‌انگیزی علیه بهائیان استفاده میکند.

کنفرانس بلغارستان

در سوفیای بلغارستان، در ۲۰ بهمن (۹ فوریه) جمعی از مأموران دولت، دیپلمات‌ها، دانشگاهیان و گروه‌های حقوق بشر در کنفرانسی پيرامون تلاشهای ایران برای محروم کردن بهائیان جوان از آموزش عالی شرکت کردند.

گئورگی کالایدزیف از دفتر نخست وزیری بلغارستان حمایت نخست وزیر از کمک به دفاع از بهائیان ایران را اعلام کرد و گفت «ما بسيار مایلیم برای احترام به حقوق بشر و آزادی همۀ جوامع دینی در این امر کمک کنیم.»

آقای کالایدزیف گفت: «در گذشته، ما نیز تحت سرکوب قرار داشتیم و حالا نتيجه‌اش را میبینیم، نیاز به توسعۀ روحانی... به این دلیل است که ما در برابر مشکلات بهائیان در ایران خالصانه احساس همدردی میکنیم.»

سنای کانادا

در ادامۀ یک دادرسی که اواخر سال گذشتۀ [میلادی] آغاز شد، تعدادی از سناتورهای کانادایی این ماه نيز دربارۀ زندانیانی که با بی‌انصافی در ایران زندانی نگه داشته شده‌اند، از جمله فعّالان و وکیلان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و بهائیان ایران، سخن گفتند.

در ۱۸ بهمن (۷ فوریه)، سلما عطاءالله‌جان، یک سناتور مسلمان، پروندۀ یکی از هفت رهبر بهائی را که اکنون در حال گذراندن حکم ۲۰ سال زندان هستند، مطرح کرد. سناتور عطاءالله‌جان گفت: «من نقض اسفناک حقوق بشر توسط نظام ایران را محکوم میکنم و خواهان آزادی فوری بهروز توکّلی، که به صورت غیر قانونی زندانی است، هستم.»

سناتور رومئو دالر که در دسامبر ۲۰۱۱ گفت برخورد ایران با بهائیان به «شرایط پیش از نسل‌کشی» رسیده، مثال‌هایی نیز که در گزارش تحریک به نفرت آمده، نقل کرد.

او گفت: «این تبلیغات و عکسهایی که بهائیان را شيطانی جلوه میدهد، ناشکیبایی را در بنیادگراترین بخشهای اجتماع ایران دامن ميزند. افراطگرایی وجود دارد.»



نقل از: سرویس خبری جامعه جهانی بهائی



No comments: