Monday 22 August 2011

Three months uncertainty

سه ماه بلاتکلیفی در زندان اوین


سه ماه از یورش مامورین امنیتی به منازل ده‌ها شهروند بهائی در شهرهای مختلف ایران که منجر به دستگیری شماری از بهائیان شد میگذرد. صبح روز یکشنبه ۱ خرداد ١٣۹۰ نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات در برنامه‌ای سیستماتیک با یورش به منازل عده‌ی زیادی از مسوولین علمی دانشگاه علمی آزاد بهائیان (BIHE)، اقدام به بازداشت گسترده‌ی این افراد کردند. به نحوی که بعد از گذشت حدود یک‌ماه، تعدادی از این افراد با قرار وثیقه آزاد شده، اما ۷ نفر از شهروندان بهائی همچنان در وضعیت دشوار بلاتکلیفی در زندان اوین باقی ماندند.

اتهام این افراد "اقدام علیه امنیت ملی" عنوان شده و تمامی آنان در وضعیت دشواربلاتکلیفی به سر می‌برند.

رامین زیبایی، وحید محمودی، فرهاد صدقی، محمود بادوام، کامران مرتضایی، ریاض سبحانی و نوشین خادم افرادی هستند که در سه ماه گذشته در زندان اوین محبوس بوده و همچنان در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برند.

دولت جمهوری اسلامی ایران پس از محروم ساختن بهائیان از ورود به دانشگاه های ایران، در اقدامی ظالمانه در صدد تعطیل کردن تلاش های جامعه در تدارک گزينه های بديل برای آموزش عالی جوانانش هستند برآمد. در خرداد ماه ١٣٩٠ دفتر گسترش آموزش عالي وزارت علوم، تحقيقات و فناوری فعالیتهای دانشگاه مجازی BIHE را غير قانونی اعلام کرد.

با اينکه قانون اساسی ايران، حق ادامه تحصيل را برای همگان به رسميت شناخته اما شهروندان بهائی، صرفا به خاطر باورهای دینی شان از حق ادامه تحصيل در دانشگاه‌های ايران محروم هستند.

No comments: