Saturday 9 July 2011

Dire situation

تمرکز هیئت های قانونی بریتانیا بر «وضعیت وخیم» حقوق بشر در ایران
لندن، ۱۷ تير ۱۳۹۰ (۸ ژوئیه ۲۰۱۱)


دو انجمن قانونی برجسته از بازرس ویژۀ تازۀ سازمان ملل برای ایران می خواهند «وضعیت وخیم» مدافعان حقوق بشر ومتهمان به «مخالفت» در آن کشور را بررسی کند.

کانون حقوقدانان و گروه بین المللی حقوق بشری وکلا در بیانیه ای مشترک از گزارشگر ویژۀ تازه تعیین شده برای ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل تقاضا می کنند به مسائلی مانند «چگونگی رفتار با 'مخالفان' که بر مبنای سست ترین دلایل به تهديد امنیت ملی متهم می شوند…» بپردازد.

بیانیه به پرونده های «معترضان صلح جویی که خواهان پایان دادن به تبعیض علیه زنان شده اند، و دانشگاهیانی که از طریق تأسیس دانشگاهی برای رسیدگی به نيازهای جوانان بهائی، با محروميت سؤال بر انگیز همدینان خود از آموزش عالی مقابله کرده اند» می پردازد.

پیرو یورش های ۷ هفته پیش به خانه های ۳۹ بهائی، که به اعضای جوان جامعه که توسط حکومت از تحصيلات دانشگاهی محروم شده اند، آموزش می دادند، هنوز ۹ نفر در زندان هستند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مارس امسال به تعیین بازرس ویژه ای برای نظارت بر پایبندی ایران بر معیارهای بین المللی حقوق بشر رأی مثبت داد. ماه گذشته احمد شهید، وزیر پیشین امور خارجه مالدیو، به اين سمت منصوب شد.

جامعه حقوق تعیین گزارشگر را «گامی مثبت» توصیف کرد.

رئیس کانون حقوقدانان، لیندا لی، گفت: «کانون حقوقدانان و گروه حقوق بشری وکلا در سال های گذشته بارها دربارۀ پرونده های خاص حقوق بشر از ایران توضیح خواسته اند و ما با بسیاری از مسائل جدی پیرامون حقوق بشر در کشور آشنا هستیم.»

لیونل بلکمن، رئیس گروه حقوق بشری بین المللی وکلا، گفت گزارشگر ویژه «لازم است با شهامت ورای مطالب صریحاً نادرستِ اظهار شده توسط مقامات ایرانی بنگرد، سخنانی مانند اظهارات محمد جواد لاریجانی، دبیر کل شورای عالی حقوق بشر، در ماه گذشته مبنی بر این که ایران هیچ بهائی ایرانی را صرفاً به خاطر بهائی بودن دستگیر نمی کند.»

آقای بلکمن افزود: «سوابق کاملاً مستندی که طی بيش از سه دهۀ گذشته، از گستره ای از منابع موثق به دست آمده خلاف این گفته را نشان می دهد. در حقیقت نمایندگان ملی این اقليت دینیِ به تازگی وارد سومین سال از دورۀ ۲۰ سالۀ محکومیت زندان خود شدهاند که نتیجه یک رسيدگی پر نقص قانونی است.»

گزارش های اخیر نشان می دهند که بیش از ۱۰۰ بهائی اکنون در زندان های ایرانی در بند هستند.

بیانیه که در ۶ ژوئیه صادر شد، از «بازداشت و محرومیت وکیلانی که به موجب مسئولیت حرفه ای خود برای دفاع از حقوق فعالان اپوزیسیون، روزنامه نگاران، اقلیت های قومی و دینی و بزهکاران نوجوان و دیگر قربانیان نقض فاحش حقوق بشر اقدام کرده اند» نیز ابراز نگرانی می کند.

لیندا لی گفت: «فقدان فرایند قانونی و استقلال قوۀ قضائیه و برابری در مقابل قانون، حقوق انسانی و جهانی همه ایرانیان را به خطر می اندازد.»

کانون حقوقدانان نمایندۀ هزاران وکیل در انگلستان و ولز است. گروه حقوق بشری بین المللی وکلا آگاهی از حقوق بشر بین المللی را در حرفه وکالت افزایش می دهد، وکیلان حقوق بشر در خارج از بریتانیا را تشویق می کند و به اجرای مأموریت ها، پژوهش ها، کمپین ها و آموزش مربوطه می پردازد.

نقل از: سرویس خبری جامعه جهانی بهائی

No comments: