Thursday 16 June 2011

Worldwide outrage

خشم جهانی از حمله ایران به دانشگاهیان بهائی
ژنو، ۲۴ خرداد ۱۳۸۹ (۱۴ ژوئن ۲۰۱۱) - سرویس خبری جامعه جهانی بهائی

حکومت ها، سازمان ها، و دانشگاهیان، حمله اخیر ایران را به مؤسسه ای که به بهائیان جوان محروم از دانشگاه آموزش عالی ارائه می دهد، محکوم کرده اند.
BIHE
۱۶ بازداشتی اولیه، از اساتید و کارکنان مؤسسه آموزش عالی بهائی، عبارتند از: (ردیف بالا، چپ به راست) افروز فرمانبرداری، امان الله مستقیم، محمود بادوام، شاهین نگاری، فرهاد صدقی، دانیال اوجی؛ (ردیف وسط، چپ به راست): وحید مختاری، وحید محمودی، صدف ثابتیان، رامین زیبائی؛ (ردیف پایین، چپ به راست) امیرهوشنگ امیرتبار (آزاد شده)، کامران مرتضائی، سهیل قنبری، نوشین خادم، نوید اسدی و فؤاد مقدم.

دولت اتریش، بیش از ۸۰ هندی برجسته و دانشگاهیان بانفوذ از انگلستان، از جمله مقاماتی هستند که اخیراً صدای خود را در حمایت از حق تحصیل بهائیان ایران بلند کرده اند. گروه های حقوق بشر نیز به فراخوان برای آزادی دانشگاهیان زندانی بهائی پیوسته اند.

حدود ۳۹ خانه مرتبط با مؤسسه آموزش عالی بهائی (BIHE) در هفته های اخیر مورد حمله قرار گرفته اند. ۱۴ نفر از کارکنان و اساتید مؤسسه، سه هفته پس از یورش های اولیه، هنوز در زندان هستند. سه نفر دیگر نیز دستگیر و متعاقباً آزاد شده اند، در حالی که تعداد بیشتری از بهائیان مرتبط با مؤسسه برای بازجویی توسط وزارت اطلاعات احضار شده اند.

دکتر مایکل اسپیندلگر، معاون صدراعظم و وزیر امور خارجه اتریش، گفت: «بازرسی خانه ها و دستگیری های اخیر نشان دهنده تلاش دیگری برای جلوگیری از دسترسی جامعه بهائی به تحصیلات است.»

«حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر برای هر فرد و مستقل از دین اوست. محدود کردن دسترسی جوانان بهائی به آموزش پذیرفتنی نیست.»

دکتر اسپیندلگر در ۱۱ خرداد (۱ ژوئن) گفت: «آزار افراد به خاطر دین شان نقض فاحش حقوق بشر است. ایران باید به تعهدات بین المللی خود پایبند باشد.»

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران طبق گزارش ها اکنون اعلام کرده که فعالیت های مؤسسه آموزش عالی بهائی غیر قانونی است.

گروهی از دانشگاهیان برجسته انگلستان در نامه سرگشاده ای که در ۲۱ خرداد (۱۱ ژوئن) در گاردین چاپ شد، نوشته اند: «محروم کردن بهائیان از دانشگاه جهالت خودِ حکومت را آشکار میکند.»

در نامه آمده: «بهائیان جوان که نمی توانند تحصیل کنند، از یکی از حقوق اساسی بشر محروم هستند. آرزوی آنها برای خدمت به جامعه را در آغاز دوران بزرگسالی شان خاموش می کنند.»

امضاکنندگان نامه که شامل اساتیدی از آکسفورد و کمبریج و دیگر دانشگاه های معتبر هستند، نوشتند: «دانشگاهیان، دانشجویان و سیاستمداران باید برای مسئله مشترک دانشجویان بهائی ایران به هم بپیوندند. باید به مقامات آموخت که حقوق بشر جهانی است.» اینجا را نگاه کنید.

در هند، بیش از ۸۰ شهروند برجسته – نمایندگانی از سیستم قضائی، دانشگاهیان، رهبران دینی، سازمان های غیر دولتی، گروه های حقوق بشری و شرکت های خصوصی – طوماری خطاب به حکومت ایران امضا کرده اند و خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط زندانیان مؤسسه آموزش عالی بهائی شده اند.

در اين طومار که از جمله امضاکنندگانش قاضی و. ر. کریشنا آیر، یکی از قاضی های پیشین دیوان عالی هند و میلون کوثری، گزارشگر ویژه سابق سازمان ملل در موضوع مسکن مناسب، هستند، آمده: «انبوه ظلم های اخیری که بر این جامعه آزار دیده وارد شده …بايد از سوی همۂ حامیان شرافت و کرامت انسانی در هند و جهان به شدیدترین شکل محکوم شود.»

در نامه همچنین نوشته شده: «نتایج این سیاست که جوانان بهائی را از دسترسی به آموزش عالی محروم می کند، نه تنها برای جامعه بهائی ایران، بلکه برای تمامی مردم ايران زیان بار خواهد بود.»

نهاد همبستگی جهانی مسیحیان (CSW) نیز از ایران می خواهد به سیاست های آموزشی تبعیض آمیز خود پایان دهد. مدیر اجرایی ارشد اين نهاد، مروین توماس، گفت: «ایران با وجود این که از امضاکنندگان میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است که به موجب آن کشورها متعهدند معیارهای بین المللی آزادی دینی را برای همه شهروندان تأمین کنند، به وضوع هم بهائیان و هم جوامع مسیحی خاصی را صرفاً به خاطر باورهای شان هدف قرار می دهد.»

«همبستگی جهانی مسیحیان از دولت ایران می خواهد تعهدات خود را تحت میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی محترم بشمارد و تضمین کند که اقلیت های دینی می توانند از آزادیی هایی که در این میثاق عنوان شده، بهره مند شوند.»

در ایالات متحده، سناتور مارک کرک – که پیشتر در این سال قطعنامه ای دوحزبی در سنا برای محکوم کردن آزار بهائیان در ایران ارائه کرد – گفت جامعه بین المللی باید دستگیری های اخیر را «به شدت محکوم کند.» سناتور کرک گفت: « من تعهد می کنم که تلاش های مان را در سنا به نیابت از جامعه بهائی ایران و همه شهروندان ایرانی که در آرزوی حقوق بشر، آزادی و دموکراسی هستند، دو چندان کنم.»

سمیناری که در ۲۲ آوریل در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی برگزار شد، بر مسئله نقض حقوق بشر در ایران، از جمله محروم شدن بهائیان و دیگران از آموزش عالی، تمرکز داشت. حاضران از کارکنان، دانشجویان و مهمانان دانشگاهی برزیلی، انگلیسی آمریکایی، نیکاراگوئه ای، سالوادوری و افغان بودند.

فیروزه محمودی، یکی از بنیانگذاران و نیز مدیر اجرایی نهاد اتحاد برای ایران، درباره شجاعت تعدادی از دانشجویان ایرانی که اخیراً زندانی شده اند، صحبت کرد.

به گفته خانم محمودی حکومت ایران تعهدات بین المللی حقوق بشری خود، از جمله «آزادی بیان، آزادی تشکیل انجمن، آزادی عقیده، دین، حریم خصوصی، حق شرکت در اجتماعات، گرد هم آیی ها و اعتراض های عمومی؛ مصونيت از دستگیری و بازداشت خودسرانه؛ حق دسترسی به فرایند قانونی و محاکمه عادلانه؛ رهائی از شکنجه؛ حق حرکت – که یعنی بتواند ایران را ترک کند، حق عضویت و مشارکت» را به شکل های گوناگونی نقض کرده است.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران و کمیسیون آزادی دینی بین الملل در ایالات متحده نیز خواهان آزادی این زندانیان شده اند. اینجا را نگاه کنید.

از جمله مقالاتی که درباره حمله به مؤسسۀ آموزش عالی بهائی در رسانه های جهان چاپ شده، گزارش هایی در روزنامه آُ گلوبو در برزیل، رادیو ای بی سی استرالیا، و واشنگتن پست و در وبسایت های سی ان ان اینترنشنال، اخبار جهانی دانشگاهی، رادیو اروپای آزاد و هافینگتن پست هستند.

وضعیت بهائیان در ایران در چهارشنبه ۱۵ ژوئن در سمیناری که قرار است در مجلس شورای انگلستان و نیز در یکشنبه ۱۹ ژوئن در رویداد بزرگی که توسط کمیسیون ریو برای مبارزه با ناشکیبایی دینی، در ریو دو ژانیروی برزیل برگزار می شود، بیشتر بررسی خواهد شد.

نقل از: سرویس خبری جامعه جهانی بهائی

No comments: