Wednesday 9 March 2011

Latest news on Persecution of the Baha'is in Iran

آخرین خبرها از ایران
سرویس خبری جامعه بهائی - ۱۶ اسفند ۱۳۸۹ (۰۷ مارس ۲۰۱۱)

اصفهان: یورش به خانه چهار بهائی و دستگیری سه نفر
در ۲۴ بهمن ١٣٨٩ (۱۳ فوریه ۲۰۱۱)، خانه هاى آقايان فرهود اشتیاق و میثاق محمدعلی زاده و خانم انیسا مطهر و یکی دیگر از بهائیان ساکن اصفهان (که نامش مشخص نیست)، توسط چهار مأمور وزارت اطلاعات بازرسی و در هر مورد مطالب مربوط به آئین بهائی ضبط شد.
آقای محمد علی زاده، خانم مطهر و فرد بهائی دیگر دستگیر شدند و در بازداشت به سر می برند. آقای اشتیاق در آن زمان در خانه نبود و به خانواده اش گفته شد که بايد به محض بازگشت به اصفهان خود را به وزارت اطلاعات معرفی کند.


مشهد: دستگیری آقای فرهاد امری و خانم ضیائیه اسحاقی (شعاعی)
در ۱۱ دی ۱۳۸۹ (۱ ژانویه ۲۰۱۱)، آقای فرهاد امری و خانم ضیائیه اسحاقی (شعاعی) هر دو ساکن حومه مشهد پس از بازرسی محل سکونت شان و ضبط مطالب مربوط به آئین بهائی، توسط مأموران وزارت اطلاعات دستگیر شدند.


تهران: دستگیری آقای میثاق افشار
در ساعت ۲ بامداد ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ (۱۴ فوریه ۲۰۱۱)، آقای میثاق افشار اهل بندرعباس در خانه اش دستگیر شد.


قائم شهر: دستگیری آقای شاهین شفائی
در ۲۳ بهمن ۱۳۸۹ (۱۲ فوریه ۲۰۱۱)، آقای شاهین شفائی از قائم شهر پس از بازرسی خانه اش، توسط مأموران وزارت اطلاعات دستگیر شد.


اردستان: سر دادن شعار ضد بهائی و آزار خانواده های بهائی
در ۱۲ بهمن ۱۳۸۹ (۱ فوریه ۲۰۱۱)، اهالی چندین محل در اردستان که برای مراسم رحلت حضرت محمد جمع شده بودند، هنگام عبور از محله ای که بیشتر ساکنانش بهائی بودند، شعارهای ضد بهائی مانند «مرگ بر بهائی» را فریاد می زدند و پنجره های بعضی خانواده های بهائی توسط جمعیت شکسته شد.


آباده: توزیع نشریه جدید ضد بهائی در تابلوهای اعلانات عمومی
از ۱۶ تا ۲۱ بهمن ۱۳۸۹ (۵ تا ۱۰ فوریه ۲۰۱۱)، تبلیغات ضد بهائی در تابلوی اعلانات شهرستان آباده نصب شد.


آبادان: محاکمه و صدور حکم برای خانم افسانه سیادت
دادگاه خانم افسانه سیادت ساکن خرمشهر، در ۳۰ آذر ۱۳۸۹ (۲۱ دسامبر ۲۰۱۰) در آبادان برگزار شد. او به یک سال زندان محکوم شده است. خانم سیادت همسر آقای هدایت الله رضائی است که در تابستان ۱۳۸۹ (۲۰۱۰) دستگیر و با قرار وثیقه آزاد شد.


رامسر: اخراج آقای شایان ذاکریان جوشقانی از دانشگاه
آخرین خبرها از ایران: آقای شایان ذاکریان جوشقانی، دانشجوی یک دانشکدۀ فنی و حرفه ای در رامسر، در آذر ۱۳۸۹ (دسامبر ۲۰۱۰) به خاطر اعتقادش به دیانت بهائی اخراج شد.


ساری: بازرسی محل سکونت و مغازۀ آقای بهزاد ذبیحی و توقیف وسایل
در ۹ بهمن ۱۳۸۹ (۲۹ ژانویه ۲۰۱۱)، محل سکونت و عینک سازی آقای بهزاد ذبیحی ساکن ساری توسط مأموران وزارت اطلاعات بازرسی و وسایل شخصی مثل کامپیوتر و تلفن موبایل وی، به همراه مطالب مربوط به آئین بهائی، ضبط شد.


عرب خیل: تعطیل کردن کارگاه تولید شکر آقای ایمان سالاری
اخیراً کارگاه تولید شکر متعلق به آقای ایمان سالاری در عرب خیل در حومه بابلسر به این اتهام که شرکت بهائیان در تولید هر نوع ترکیبات خوراکی ممنوع است، تعطیل شد.


تهران: محاکمه آقای شاهرخ طائف
در ۲۴ بهمن ۱۳۸۹ (۱۳ فوریه ۲۰۱۱)، آقای شاهرخ طائف ساکن تهران به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی احضار و محاکمه شد. هنوز رأیی صادر نشده است. آقای طائف در ۲۵ دی ۱۳۸۷ (۱۴ ژانویه ۲۰۰۹) پس از یورش به منزلش دستگیر شد و تا ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ (۱۷ مارس ۲۰۰۹) که با قرار وثیقه آزاد شد، در حبس انفرادی به سر برد.


تنکابن: تعطیل کردن مغازۀ آقای امید قادری
در ۲۱ بهمن ۱۳۸۹ (۱۰ فوریه ۲۰۱۱)، مغازۀ متعلق به آقای امید قادری ساکن تنکابن تعطیل شد. همان طور که پیشتر گزارش شد، آقای قادری در ۲۴ مهر ۱۳۸۹ (۱۶ اکتبر ۲۰۱۰) دستگیر و پس از ارائۀ جواز کسبی به عنوان وثیقه، در ۱۸ آبان ۱۳۸۹ (۹ نوامبر ۲۰۱۰) آزاد شد.


تهران: محاکمه و صدور حکم برای آقای افشین حیرتیان
دادگاه آقای افشین حیرتیان ساکن تهران اخیراً برگزار شد و او را به چهار سال زندان محکوم کرد. آقای حیرتیان در ۱۳ خرداد ۱۳۸۹ (۳ ژوئن ۲۰۱۰) دستگیر و پس از ارائه وثیقه ای به ارزش ۱۰۰ میلیون تومان (حدود ۹۶ هزار دلار آمریکا) آزاد شد.


کاشان: صدور حکم برای آقایان وحید حقیقی و سینا حقیقی و خانم مونا روحانی
رأیی علیه آقای وحید حقیقی اهل کاشان، پسر او آقای سینا حقیقی و خانم مونا روحانی که هر سه در مرداد ۱۳۸۸ (اوت ۲۰۰۹) دستگیر و با قرار وثیقه آزاد شده بودند، صادر شده است. این سه بهائی به «ترویج فرقه بهائیت» و فعالیت «تبلیغی علیه نظام و به نفع گروه های مخالف نظام» متهم شده اند و باید هر یک جریمه ای به مبلغ ۱۰۰۰۰۰ تومان (حدود ۱۰۰ دلار آمریکا) بپردازند.


قائم شهر: احضار آقای چنگیز درخشانیان و آزادی او با قرار وثیقه
آقای چنگیز درخشانیان ساکن قائم شهر که در ۱۲ بهمن ۱۳۸۹ (۱ فوریه ۲۰۱۱) به اتهام شرکت در «تبلیغ علیه نظام» و «داشتن ماهواره» به دادگاه خوانده شده بود، ظاهراً در آن زمان بازداشت و اکنون با قرار وثیقه آزاد شده است. محل سکونت آقای درخشانیان چندین بار بازرسی و وسایلی ضبط شده بود. او پیشتر در سال های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ (۲۰۰۵ و ۲۰۰۶) دستگیر و در سال ۱۳۸۷ (۲۰۰۸) به مدت پنج ماه زندانی شده بود.


تهران: محاکمۀ آقای دیدار رئوفی
در ۲۳ بهمن ۱۳۸۹ (۱۲ فوریه ۲۰۱۱)، آقای دیدار رئوفی ساکن تهران به دادگاه فراخوانده و محاکمه شد، ولی هنوز دادگاه رأیی صادر نکرده است. آقای رئوفی پیشتر در ۲۵ دی ۱۳۸۷ (۱۴ ژانویه ۲۰۰۹) دستگیر شده بود و باید در ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ (۱۷ مارس ۲۰۰۹) وثیقه ای با مبلغ گزاف هفتصد ميليون ریال ایران (حدود ۷۳۴۵۰ دلار آمریکا) ارائه می کرد.


کرج: تعطیل کردن مغازۀ آقای سیروس سنائی
اخیراً یک مغازۀ تجهیزات تصفیه آب متعلق به آقای سیروس سنائی ساکن قلعه حسن خان در حومه کرج به اتهام «تبلیغ» تعطیل شد.


No comments: