Saturday 22 October 2011

Analysing press and media items

گزارش کمپین رسانه‌ای ایران برای دهشتناک جلوه دادن بهائیان را افشا می‌کند
نیویورک، ۲۹ مهر ۱۳۹۰ (۲۱ اکتبر ۲۰۱۱) - سرویس خبری جامعۀ بهائی


در کمپین رسانه‌ای دامنه‌داری که در خارج از ایران عمدتاً از نظر دور مانده، بطور سیستماتیک به نفرت و تبعیض علیه اقلیّت سیصد هزار نفرۀ بهائی دامن زده می‌شود.
تحت عنوان "تحریک به تنفّر: کمپین رسانه‌ای ایران برای دهشت‌ناک جلوه دادن بهائیان" – از اواخر سال ٢٠٠۹ تا اوایل سال ٢٠١١ بیش از ٤٠٠ مطلب مطبوعاتی و رسانه‌ای را استناد و تجزیه و تحلیل کرده است که به روشنی اقدامات مصوبّۀ دولت را برای بدنام کردن بهائیان بر ملا می‌سازد.

در گزارشی که امروز منتشر شد، جامعۀ جهانی بهائی بیش از ٤٠٠ مطلب مطبوعاتی و رسانه‌ای منتشر شده در ظرف ١٦ ماه را استناد و تجزیه و تحلیل نموده که گویای تلاشی است مکّارانه و سازمان‌یافتۀ مورد حمایت دولت برای دهشت‌ناک جلوه دادن و بدنام کردن بهائیان از طریق بکار بردن اتّهامات دروغ، واژه‌های تحریک‌آمیز، و تصاویر نفرت‌انگیز.

بانی دوگال، نمایندۀ ویژۀ جامعۀ جهانی بهائی در سازمان ملل گفت: "این تبلیغات ضدّ بهائی از لحاظ حجم و شدّت، و دامنه و پیچیدگی حیرت‌آور است."

او گفت: "همۀ اینها با حساب‌شدگی کامل ارائه شده‌ تا علیه یک جامعۀ آرام و صلح‌جویِ مذهبی که اعضایش می‌کوشند تا به بهبود اجتماع خود کمک کنند دشمنی برانگیزد."

این گزارش تحت عنوان "تحریک تنفّر: کمپین رسانه‌ای ایران برای دهشت‌ناک جلوه دادن بهائیان"، نهایتاً چنین نتیجه‌گیری می‌کند:

  • تبلیغات ضدّ بهائی از بالاترین سطح کشور من جمله رهبر عالی آیت الله علی خامنه‌ای که یک سال پیش سخن‌رانی شدیداً تبعیض‌آمیزی در قم ایراد نمود، سرچشمه گرفته و تصویب شده است.

  • این کمپین قوانین بین المللی حقوق بشر، از جمله تصمیم بی‌سابقه‌ای که در اوایل سال جاری در شورای حقوق بشر سازمان ملل به تصویب رسید و بخصوص کلیشه‌سازی منفی و تحریک تنفر نسبت به اقلّیت‌های مذهبی را محکوم می‌کند، زیر پا می‌گذارد.

  • بر بهائیان در سرزمین خودشان مهر "بیگانه" زده شده و به روشی دشمنان اسلام معرّفی شده‌اند که به روشنی نشان می‌دهد که برای برانگیختن حساسیّت‌های مذهبی مسلمانان شیعۀ ایرانی برنامه‌ریزی شده است.

  • هدف این کمپین آنست که با استفاده از بهائیان به عنوان یک "سپر بلای" همه‌جانبه، توجّه را از فریادهای دموکراسی خواهی منحرف سازد – و با این کار، همۀ کسانی را که با دولت مخالفند و همچنین فعّالان حقوق بشر را به اسم بهائی، بدنام کند، "انگار بهائی بودن شنیع‌ترین جرم است".

  • اولیای امور تئوری‌های توطئه‌گرایانۀ مضحکی منتشر می‌کنند، از جمله اینکه وانمود می‌کنند که مؤسّسات پخش خبر خارجی، بخصوص مؤسّسۀ خبری بریتانیا (BBC) و صدای آمریکا (VOA)، به وسیلۀ بهائیان کنترل می‌شوند و یا تحت نفوذ آنها هستند، زیرا داستان‌های مربوط به نقض حقوق بشر در ایران را گزارش می‌دهند.

این گزارش می‌گوید: "محتوای گوناگون این حملات نشان ‌دهندۀ اختصاص منابع مالی عظیم و تلاش شدید جمهوری اسلامی در این زمینه است."

"بسیاری از این حملات بر پایۀ تحریف فاحش تاریخ دیانت بهائی بنا شده است؛ برخی از آنها به استراتژی شریک جرم دانستن از طریق رده‌بندی بهائیان با گروه‌های کاملاً غیر مرتبط مثل "شیطان‌پرستان" یا پلیس مخفی شاه، دست می‌زنند؛ و برخی دیگر شگردِ پیوند دادن بهائیان با ’مخالفان‘ رژیم را بکار می‌برند که به دولت اجازه می‌دهد تا هر دو بهائیان و مخالفانش را یکجا بی‌اعتبار سازد. این کمپین از شبکۀ جهانی اینترنت به نحو گسترده‌ای استفاده می‌کند و غالباً تصویرهایی بکار می‌برد که بهائیان را به صورت غول‌های اهریمنی یا جاسوسان اسرائیل نشان می‌دهد.

بانی دوگال گفت که دهشت‌ناک جلوه دادن جامعۀ بهائی ایران مسئله‌ای است که سزاوار بذل توجّه دولت‌ها، مؤسّسات حقوقی بین المللی و مردمان منصف و روشن‌بین در همه جا می‌باشد.

ایشان گفت: "این کمپین نه تنها قوانین بین المللی حقوق بشر را نقض می‌کند، بلکه همچنین با ادّعای دیرینۀ ایران در سازمان ملل و در مجامع دیگر مبنی بر پشتیبانی از اقدامات برای غیرقانونی یا محکوم کردن سخنان نفرت‌انگیز علیه ادیان و پیروان ادیان، کاملاً در تضادّ است."

"وجود شباهت‌‌هایی‌ بین کمپین تبلیغات ضد بهائیِ امروز در ایران و دیگر کمپین‌های ضدّ دینیِ برخوردار از پشتیبانی دولت در تارخ، غیر‌قابل انکار است. تاریخ به ما نشان می‌دهد که این‌گونه کمپین‌ها از مهم‌ترین پیش‌درآمدهای خشونت عملی علیه اقلّیّت‌های مذهبی، یا در بدترین وجه، مقدّمۀ نسل‌کشی می‌باشند.

خانم دوگال گفت: "وقت آنست که به ایران گفته شود که چنین نقض فاحش قانون و معیارهای بین المللی قابل تحمّل نیست."

متن گزارش به انگیسی
نقل از: سرویس خبری جامعه جهانی بهائی



No comments: